onsdag 12 december 2012

Kasta knivar och gafflar

Jag har mycket svårt för vissa ord och vissa uttryck. Jag tycker man ska skriva det man menar. Jag avskyr metaforer. Jag avskyr sätta guldkant på tillvaron, jag klär min dag i..., en tid för eftertanke. Jag tycker inte om onödiga prepositioner: styra upp, möta upp, sälja av. Varför anser man att det behövs en preposition där? Vad är det för skillnad på att möta och möta upp?

Vidare blir jag galen på det nya användandet av på grund av, som jag dagligen stöter på i flera fantastiskt duktiga skribenters (och författares!) bloggar. Jag är trött, pga har inte sovit ordentligt. Vår dörr går inte att öppna, pga snöat kopiösa mängder. I dag hinner jag inte träna, pga måste hämta barnen.   Vad är det här? Är det ens lagligt att kapa bort en halv sats på det här sättet? Vad beror det på och vem började? Jag vill verkligen veta det, på grund av nyfiken. (Nej, det kändes inte bra, men jag var tvungen att testa på grund av vet inte förrän man prövat).




2 kommentarer:

  1. Avskyr pga-användandet. Avskyr!!

    //Linda

    SvaraRadera
  2. Jag gillar pga-användandet när Onekligen gör det. Skulle dock inte trivas med att skriva så själv.

    SvaraRadera